Cum ar trebui sa fie compania ta: inovativa sau adaptabila? | Cristian SALANTI | Pulse | LinkedIn
A fi inovativ inseamna sa gasesti moduri noi de rezolvare pentru o problema. Poti de exemplu sa gasesti o modalitate sa construiesti o masina care consuma mai putin sau care merge mai repede.
A fi adaptabil e mult mai simplu. Inseamna ca atunci cand cineva iti spune ca e un drum mai scurt spre destinatia ta, sa abandonezi drumul cunoscut si sa o iei pe drumul cel nou. Nu trebuie sa fii prea destept pentru asta, de multe ori drumurile noi sunt deja batute de multi, sunt noi doar pentru tine.
Darwin cu vestita lui teorie ne-a spus care e parerea lui. Supravietuieste cel mai adaptabil. Nu cel mai destept, nu cel mai harnic, mai puternic sau mai inalt…
Aproape orice companie pe care o stiu are printre valori, într-o forma sau alta, inovatia. Adaptabilitatea nu este printre valorile nimanui. In afara de a-ti adapta produsele sau serviciile la cerintele pietei, prea putine companii isi propun ca obiectiv principal adaptabilitatea.
Adaptabilitatea inseamna pentru o companie sa asimileze usor o schimbare.
Da, si Titanicul a virat cand a vazut aisberg-ul, insa nu a fost destul si de asta a ajuns pe fundul oceanului. Problema aici e si una de capabilitati, cat de repede poti sa virezi. Iar asta este strans legata de mecanismele interne ale companiei. Da, toti membrii echipajului au facut tot ce le-a stat in putinta sa evite dezastrul, insa de fapt soarta lor a fost pecetluita de viteza redusa de reactie a pachebotului.
Daca in compania ta dureaza 6 luni ca toata lumea sa foloseasca un nou formular sau un nou mod de lucru, atunci are sanse sa devina urmatorul Titanic.
De aia mi se pare ca adaptabilitatea este un subiect care ar trebui sa fie pe agenda oricarei companii.
Rareori o companie ajunge sa lanseze ceva cu totul nou sau sa faca o schimbare interna radicala. Insa in fiecare zi este pusa in fata unor micro-schimbari, de oameni, de roluri, de metode de lucru s.a.m.d. Gestiunea eficienta a aceste micro-schimbari este cheia gestiunii marilor schimbari (care de fapt sunt compuse din foarte multe micro-schimbari).
Ceea ce facem noi, Digital Workplace, este foarte strans legat de propagarea unei schimbari. Digital Workplace reprezinta cumulul de instrumente software pe care le are la dispozitie un angajat ca sa isi faca treaba. O sa zici de multe lucruri se pot schimba din ERP sau CRM. De exemplu poti schimba un pret si imediat toata lumea sa vanda cu nou pret. Poti schimba un status la un prospect si imediat toata lumea sa afle despre asta. Insa cred ca nici ERP-ul sau CRM-ul nu prea te ajuta sa schimbi modul cum vorbeste un functionar cu clientul, sa il invete caracteristicile unui produs sau pe cine sa sune ca sa isi repare scaunul ergonomic.
Gestiunea acestor micro-schimbari este facilitata Digital Workplace. Atunci cand schimbarile sunt corect integrate in sistem, ele devin usor de digerat de angajati. Acolo afli la nivel de proces ce e nou, iti gasesti resurse de instruire, explicatii si intrebari frecvente sau persoane de contact care sa te ajute in demersul tau.
Noi am contribuit la schimbari importante in companii de sute si mii de angajati si stim ca se poate.
Inca o completare. La nivel personal treaba sta cam asa: eu m-as descrie ca un tip foarte inovativ. Pe Radu, prietenul meu, l-as descrie ca un tip foarte adaptabil. Am devenit antreprenori aproape odata. Astazi, dupa mai bine de 10 ani de antreprenoriat, eu conduc o Alfa Romeo (pe care o iubesc, btw.), Radu conduce un Bentley…
Recomandarea mea: deveniti experti in a gestiona micro-schimbari! Merita :)